תכנון חיתוך פלטות

פלטות עץ מגיעות מהיצרן בגודל של 244/122. כשמתכננים חיתוך לפלטה יש לקחת בחשבון שכל חיתוך “לוקח” משהו כמו 3-4 מ”מ (בהתאם לעובי הלהב). בנוסף, לפני תחילת חיתוך הפלטה נוהג הנגר “לנקות” את הפלטה לכל אורכה (כדי להסיר פציעות ופגיעות שהתרחשו במהלך ההובלה או האחסנה) ובכך מחסיר עוד כמה מילימטרים נוספים ממנה.

לכן, בדרך כלל ניתן להוציא מפלטה של 122, 2 פסים ברוחב 60. קשה יותר להוציא מפלטה כזו 3 פסים של 40 ועוד יותר קשה להוציא 4 פסים של 30.

טיפ: בעת התכנון, יש להוריד מראש כמה מילימטרים מרוחב כל פס. לדוגמה: בתכנון ספרייה בעומק 30 ס”מ, כשהמטרה היא להפיק מתוך הפלטה 4 פסים של 30 ס”מ, נהוג לתכנן מראש את ארבעת הפסים למידה של 29.5 ס”מ, מה שמבטיח את השלמות והתקינות של הפסים.

קנטים

בעת סימון הגדעים עליהם אנו רוצים לבצע הדבקת קנטים, כדאי לתכנן את ההדבקה על הפס המלא ורק אחר כך לחתוך את חיתוכי הרוחב. זה מבטיח קצוות נקיים והדבקה טובה יותר.

גימור עץ טבעי (אורן)

כדאי לבצע גימור על עץ טבעי ולא להשאירו גלוי, זאת כדי למנוע לכלוך, פגיעות ושריטות.

ישנן כמה טכניקות גימור מקובלות:

ליטוש
הליטוש מתבצע בהדרגה – מתחילים בנייר בעל גרעין יחסית גס, 120-180 (בהנחה שהעץ מוקצע) יתאים. לאחר מכן כדאי ללטש בנייר בעל גרעין עדין יותר, 220-280 בדרך כלל.  לאחר סיום הליטוש כדאי לעבור על כל חלקי המיטה עם סמרטוט רטוב (המים / הרטיבות גורמים לסיבי העץ הנותרים להשתחרר ולעלות כלפי מעלה) ולאחר שהעץ מתייבש, יש ללטש שוב עם נייר בעל גרעין עדין – 220-280.

גימור בגוון טבעי
לאחר הליטוש, יש לנקות את כל האבק מהעץ (בעזרת סמרטוט לח) ולאחר מכן לצבוע בשכבת לכה שקופה. ישנן לכות על בסיס מים או על בסיס טרפנטין, יש בגימור מט ובגימור מבריק – בחרו את המתאים לכם.  לאחר ייבוש השכבה הראשונה, כדאי לצבוע שכבה שניה. יש להקפיד על הוראות הצביעה של כל לכה.

גימור בגוון
לאחר ההכנה והליטוש ואחרי ניקוי העץ מאבק (אף לפני שלב הלכה השקופה) יש לצבוע בשכבה עדינה של לכה בגוון שבחרתם. לקבלת גוון כהה יותר, יש ליישם שכבה נוספת של גוון. מקובל ליישם את שכבת הגוון בעזרת ספוג מצופה בבד כותנה, ע”מ להגיע לגוון אחיד וללא צבע עודף. מומלץ ל”הכניס” את הגוון בלחץ ולספוח את יתרת החומר.

גימור בצבע אטום
לאחר ההכנה והליטוש (ראו למעלה) ואחרי ניקוי העץ מאבק, יש ליישם שכבה של יסוד לעץ (לבן בדרך-כלל). לאחר הייבוש של צבע היסוד יש ללטש קלות, לנקות את העץ מאבק, ולאחר מכן ניתן ליישם שכבות של צבע עליון אטום (בסיס מים או בסיס טרפנטין) עד להגעה לגוון הרצוי.  אין צורך ליישם לכה על הצבע האטום.