קורות האורן מגיעות בשתי תצורות עיקריות:

  • אורן לבן: המשמש בעיקר למקצוע הטפסנות (בניין)
  • אורן פיני: המשמש למגוון עבודות עץ – פרגולות, דקים, גגות וגם ריהוט.

מטבע הדברים, סוג האורן שבו ישתמש הנגר החובב הוא אורן פיני. ישנן דרגות איכות ברמת האורן אך הרוב המוחלט של קורות האורן הנמכרות בארץ הן מדרגה 5, הנחשבת איכותית.

תצורות גימור של אורן פיני:

את האורן הפיני ניתן לרכוש בשתי תצורות גימור עיקריות:

  • לא מהוקצע: הקורה גסה למגע יד כיוון שלא עברה עיבוד והחלקה. צורת גימור זו אינה מתאימה להרכבה במקום גלוי. האורן הלא מהוקצע ניתן לרכישה גם כשהוא מחוטא – כלומר קורות שעברו תהליך חיטוי מפני מזיקים (תולעי עץ למשל). העץ המחוטא משמש בעיקר לבניית קונסטרוקציות שמונחות על הקרקע ושאין אפשרות להגיע אליהן לאחר הבנייה, לדוגמה: כשבונים דק (רצפת עץ), נכון וטוב לבנות את הקונסטרוקציה שלו מעץ מחוטא, כדי למנוע ממזיקי עץ לפגוע בו.
  • מהוקצע: לאחר החיתוך הראשוני עוברת הקורה תהליך של החלקה שמצרה מעט את מידותיה אך היא חלקה ונעימה למגע ומוכנה להרכבה. ניתן להשיג אורן מהוקצע מחוטא רק בהזמנה של כמות גדולה, אך בדרך כלל אין צורך באורן מהוקצע מחוטא לבנייה על ידי נגר חובב.

חתכים וגדלים של אורן פיני:

קורות האורן מגיעות במגוון חתכים וגדלים (אורך, רוחב ועובי) ומהם נגזרים שמותיהם וזיהוים:

  • רוחב: הרוחב הסטנדרטי המינימלי הוא 50 מ”מ. אחריו ניתן למצוא 100 מ”מ, אחריו 150 מ”מ ואחריו 200 מ”מ.
  • אורך – קורות האורן מגיעות למחסני העצים באורכים שבין 3 מטר ל-6 מטר בד”כ, בכפולות של 30 ס”מ (דהיינו – 3.00, 3.30, 3.60, …. 10, 5.40, 5.70, 6.00).
  • עובי: העובי הסטנדרטי הצר ביותר הוא 25 מ”מ. אחריו ניתן למצוא 38 מ”מ ואחריו 50 מ”מ.

ניתן למצוא גם קורות עבות יותר בעובי 70 מ”מ ו-100 מ”מ אם כי בד”כ יהיו במלאי רק קורות בעוביים כאלה בחתך ריבועי (70/70 או 100/100).
מידות אלו הן מידות של עץ לפני ההקצעה, כאשר מדובר על קורות לאחר הקצעה, המידה בפועל תהיה כ 2-3 מ”מ פחות מכל צד של הקורה.

במחסני העצים ניתן גם למצוא קורות אורן דקות יותר (“לייסטים” או “סרגלים”) וקורות עבות ורחבות יותר מהרווחות (מכונות גם “עץ גושני”) אך לא נפרט כאן.

חשוב לדעת:

קורות האורן, מעצם היותן עץ טבעי, מתעוותות כשהן ללא עיגון וחשופות לשמש, כך שאם הזמנתם עץ והשארתם אותו בחצר ביום קיץ, יש סיכוי טוב שתמצאו אותו קמור במקצת. רוב קורות האורן הפיני ישרות במידה ראויה וניתן לעבוד איתן, אך לאחר שיצאו ממחסן העצים, לא תקבלו “אחריות” על כך שהן יישארו ישרות.

כדאי לבנות בקורות אורן סמוך להגעתן ולאחסן אותן בצל.

שימושים עיקריים – פרגולות, דקים, גדרות, גגות, ריהוט ביתי: מיטות, ארונות, שידות וכדומה.

יתרונות – לא יקר, לא כבד, נוח לעבודה.

חסרונות – מתעוות כשלא מעוגן, רך, חוזק מוגבל.